Ako nemať problém s motorovým vozidlom v prírode.
Motorové vozidlo a príroda sú pre mnohých úplne nezlučiteľné pojmy, ale nám a mnohým ďalším sa práve toto spojenie stalo životným štýlom, aj keď v našich podmienkach tak trochu na hrane zákona. Ako sa vysporiadať s tým, že na časti územia je vjazd motorovým vozidlom zakázaný?
Aký je právny stav na Slovensku?

Aké môžu byť dôsledky jazdy motorovým vozidlom mimo ciest bez oprávnenia?

Aká je realita?

Ako sa teda vyhnúť závažnejším problémom so zákonom mimo cestnej siete?

Trestný zákon č. 300/2005 v §305, odsek 2.):
„Kto v rozpore so všeobecne záväznými predpismi na ochranu prírody a krajiny alebo so všeobecne záväznými predpismi na úseku lesného hospodárstva neoprávnene jazdí motorovým vozidlom, motorovou trojkolkou, motorovou štvorkolkou, motocyklom alebo skútrom na lesnom alebo poľnohospodárskom pozemku, potrestá sa odňatím slobody až na jeden rok.“

Dôležité je teda vedieť, v oblasti s akým stupňom ochrany sa s motorovým vozidlom nachádzame a aký charakter má konkrétny pozemok.
Ako to teda zistíme?

Tu je potrebné v ľavej časti v okne Vrstvy zakliknúť Územia európskeho významu, Veľkoplošné chránené územia a Maloplošné chránené územia, prípadne aj Chránené vtáčie územia. Všetky vybrané sa zobrazia v centrálnej ploche, ktorú si môžete zväčšovať až do podrobnejších detailov. Územia mimo označených plôch by mali byť v 1. stupni ochrany a teda bezpečné pre pohyb mimo oficiálnych ciest, avšak len z pohľadu Zákona o ochrane prírody a krajiny.
Podobnú úlohu plní aj portál KIMS na adrese http://webgis.biomonitoring.sk, dokonca na mobile poskytuje lepšie zobrazenie, bez nutnosti „upratovania“ okien.

Mapu je možné zväčšovať do detailov, prípadne červený terčík vpravo hore pomôže s lokalizáciou miesta, kde sa nachádzate. Po kliknutí na konkrétnu parcelu (v prípade viac možností odporúčam parcelu C) sa vám ukáže karta Vlastník, ale pre nás dôležitejšia je karta s označením „i“ v krúžku – Popis. Tam sa nachádzajú položky Druh pozemku a Spôsob využívania pozemku, ktoré jasne napovedajú, či na konkrétnej parcele hrozí vážny postih. Ak je Druh pozemku „Lesný pozemok“, „Orná pôda“, „Trvalý trávnatý porast“, a podobne, tak bez ohľadu na Spôsob využívania pozemku, ktorý môže byť napríklad aj Inžinierska stavba, hrozí veľmi vážny postih. V relatívnom bezpečí pred vážnym postihom ste na parcelách „Zastavané plochy a nádvoria“ a „Ostatná plocha“.
Užitočný môže byť aj údaj „Druh chránenej nehnuteľnosti“, ale nie vždy je úplne hodnoverný.
Ak dodržíme tento postup, môžeme si byť istí, že konáme plne legálne?

Najviac a najčastejšie sa nás ale dotýka zákon, pri ktorom by sme to asi najmenej predpokladali, keďže ho každý držiteľ vodičského oprávnenia musí mať v malíčku - Zákon o cestnej premávke č. 8/2009, ktorý v §4 Povinnosti vodiča, v odseku (4) hovorí:

a) v súvislosti s organizovaným športovým, spoločenským alebo iným verejným podujatím,
b) na pôdohospodárske, lesné, údržbárske, stavebné alebo priemyselné práce,
c) v súvislosti s výkonom poľovníckeho práva a rybárskeho práva alebo ich kontrolou,
d) na záchranné práce,
e) na práce vo verejnom záujme,
f) na plnenie úloh spojených s ochranou životného prostredia, železničnej dopravy, verejného poriadku, bezpečnosťou štátu a obranou štátu,

h) v súvislosti s kontrolnou, inšpekčnou alebo prieskumnou činnosťou alebo
i) v priestore, ktorý nie je verejne prístupný, so súhlasom jeho vlastníka alebo inej oprávnenej osoby.
Takže ak sa nenájdeme v presne vymenovaných činnostiach, stále ešte nejaká miernejšia forma postihu možná je. Tu už záleži na vašom správaní k orgánu, ktorý priestupok rieši a na vyjednávacích schopnostiach, prípadne na (ne)ochote príslušníka PZ.
Záverom...
Dúfam, že vám tieto informácie pomôžu realizovať vaše záľuby a koníčky tak, aby neboli v rozpore s ochranou prírody a záujmom spoločnosti, ktorý sa odráža v zákonoch.
Sám by som bol veľmi rád, keby činnosti úzko naviazané na prírodu, ako napríklad free camping, free caravaning, offroad, enduro a quad, mali väčšiu sympatiu a podporu širokej verejnosti a následne aj podporu v zákone, ale to do veľkej miery záleží práve od nás, ako sa k prírode a k ostatným návštevníkom v nej správame a ako dodržiavame pravidlá.
Bolo by super, keby sme sa raz mohli slušne a s rešpektom previezť po vyhradených trasách v našich krásnych horách, tak ako je to bežné vo vyspelej Európe - napríklad v Alpách.
Autor článku je člen Stráže prírody a s prípadnými otázkami ho môžete kontaktovať na
https://www.facebook.com/strazprirodytn
Sám by som bol veľmi rád, keby činnosti úzko naviazané na prírodu, ako napríklad free camping, free caravaning, offroad, enduro a quad, mali väčšiu sympatiu a podporu širokej verejnosti a následne aj podporu v zákone, ale to do veľkej miery záleží práve od nás, ako sa k prírode a k ostatným návštevníkom v nej správame a ako dodržiavame pravidlá.
Bolo by super, keby sme sa raz mohli slušne a s rešpektom previezť po vyhradených trasách v našich krásnych horách, tak ako je to bežné vo vyspelej Európe - napríklad v Alpách.
Autor článku je člen Stráže prírody a s prípadnými otázkami ho môžete kontaktovať na
https://www.facebook.com/strazprirodytn