Čeljabinská oblasť sa v roku 2013 trochu neplánovane preslávila pomerne veľkým meteoritom, ktorý tu dopadol a miesto dopadu leží neďaleko od mesta naším smerom, tak prečo by sme sa tam nezastavili? 15.februára 2013 úlomok z meteoritu dopadol do jazera pri dedine Čebarkul a mal by tu mať aj nejaký malý pamätníček, ale nikde sa mi nepodarilo vygoogliť presné súradnice alebo vôbec nejaké informácie o tom, kde by sa to miesto malo nachádzať. Po dvoch hodinách v Čebarkule sme vyspovedali niekoľko obyvateľov, mladých aj starých, bol tam aj zástupca strednej generácie a dokonca aj policajt, no nikto nám nevedel povedať, kde by sme pripomienku meteoritu mali hľadať. V podstate sa väčšina z nich čudovala, či je to skutočne pravda, že sa tu niečo také stalo, alebo či si len robíme západniarsku srandu. Ale veď ten meteorit tu vraj pri dopade spôsobil riadnu paseku – okrem toho, že sa to zablískalo ako keď na oblohe exploduje vesmírna loď, vybuchlo to ako malá atómová bomba a spôsobilo to tlaková vlnu, ktorá porozbíjala okná na tisíckach domov a zhruba 1500 ľudí bolo zranených. Že by si toto po troch rokoch miestni obyvatelia nepamätali? Máme podozrenie, že tu museli riadny kus práce vykonať agenti MIB (Man In Black) s vysokovýkonným neuralizérom. Ešte chvíľu sa motáme po pobreží jazera, ale podrobný prieskum by zabral niekoľko dní, tak na to kašleme a ideme ďalej.
Pred nami sa pomaly začínajú zdvíhať svahu Uralu, Romanovi však omnoho viac zdvíha adrenalín Vasiľ. Už nejakú chvíľu máme s plynovým pohonom, ku ktorému sa pridáva problém s alternátorom. Voltmeter na palubovke ukazuje vysoké napätie, takmer 17 Voltov a to znamená, že ak to nevyriešime, uvarí sa nám tá nová baterka. Aj v kabíne je napätie pomerne vysoké. Toto je závada, ktorú sa asi nepodarí vyriešiť pomocou gurtničiek. Zastavujeme na krajnici. Roman pozerá pod kapotu a hľadá zdroj problému. Nič, na toto môžeme len pozerať, náhradný alternátor nemáme, takže musíme nájsť nejaký servis. Vasiľko, zlatíčko neblbni, funguj. Kolektívne sa snažíme ukecať voltmeter, aby klesol na akceptovateľnú hodnotu, ale kašle na nás. Kašle aj Vasiľ. Nejako to neťahá. Z kašľajúceho plynu sme to už definitívne prepli na benzínový pohon, ale ani ten akosi nie je celkom v poriadku. Roman radiacou pákou mieša rýchlosti aby z toho vytlačil nejaký výkon, ale nepomáha to. Poskakuje a kašle nám to pod zadkami a nám tie naše zadky trošku stíska. Vasiľ, neumieraj, preber sa!!! Snáď nás tu nenecháš!!! Ty zradca!!! Romanovi sa na čele začínajú zbierať kvapky studeného potu, asi preto, že teplota motora povážlivo stúpa a už je za hranicou červeného poľa, čomu rozumieme aj my, ženy a tušíme, že vážne začíname mať problém. Cesta naberá sklon, stúpame po svahoch južného Uralu. Nie, že by to boli prudké a vysoké kopce, ale s autom, z ktorého sa asi za chvíľu stane papiňák sú aj tieto kopce viac, než dosť. Zasa stojíme. Kapota otvorená, vetráme a chladíme. Tu nie je kam odbočiť a nájsť servis, musíme sa dostať na druhú stranu Uralu a tam na mape vidieť nejaké dediny, tam pohľadáme. Ideme ďalej, ale tomu ruskému krámu sa nechce ani o trochu viac, ako pred chvíľou. Romana štve, že tento problém sa nedá v tejto situácii vyriešiť. Vasiľom zasa hrkne až to Roman nevydrží, udrie oboma rukami do volantu a uľaví si „Vasiľ, čo ti zasa je, ty ruská kurva???“
V tom momente som pochopila, že nie len ja považujem Vasiľove správanie za jemne kritické. Roman si zvykne takmer v každej situácii zachovať chladnú hlavu, ale tu už asi potreboval vypustiť tlak. Situácia je taká hustá, že sme cez ňu skoro nezbadali na ľavej strane odstavné parkovisko a na ňom symbol hranice medzi Áziou a Európou. Otáčame sa a ideme si spraviť pauzu. Dáme motoru šancu vychladnúť, a my sa budeme vytešovať, že už sme geograficky takmer doma, veď už sme na našom kontinente. Ak by sa aj žigulák pokazil, tak v rámci Európy by nás už hádam prišiel odtiahnuť niektorý offroaďák, aj keď je pravda, že domov to máme ešte okolo 3500 kilometrov.
Za predchádzajúce dva dni, keď sa Vasiľ takmer nekazil, nadobudli sme dojem, že sme na ňom už poopravovali všetko, čo sa mohlo pokaziť a tak sme si trochu preplánovali návratovú trasu. Keďže auto šlapalo viac menej bez problémov, spravili sme si plán, že za mestom Ufa naberieme južný smer a pôjdeme až na hranice s Gruzínskom poobzerať horu Elbrus a potom sa po východnom pobreží Čierneho mora vrátime ku Kerčskému prielivu a tam sa trajektíkom preplavíme na Krym, skontrolujeme na vlastné oči, ako to tam vyzerá a cez Moldavsko, Rumunsko a Maďarsko sa vrátime domov. Lenže Vasiľ sa nášho smelého plánu asi zľakol, takže v tomto technickom stave sa vraciame k pôvodnému plánu, kašleme na Elbrus aj na Krym a ideme rovná čiara na Slovensko. Trochu nás to mrzí, ale aj tak spravíme tomu červenému zradcovi fotku na hranici kontinentov a ideme ďalej. Míňame odbočku doľava, ktorou sme sa chceli ísť pozrieť k mestu Mežgorje – zakázanej oblasti, ktorú Rusi síce definujú ako podzemný skladovací komplex, ale pod týmto dymovým krytím sa vraj ukrýva sklad jadrových hlavíc, ktoré sú v prípade detekcie útoku nepriateľa schopné automatického odpálenia. Mesto je vraj tak zakázané, že nikto nesmie ani von ani dnu, pokiaľ nie je obyvateľom mesta alebo pracovníkom skladov, nech už v nich ukrývajú čokoľvek. My sme len chceli skúsiť, pokiaľ by sme sa dostali, kým by po nás spustili varovnú streľbu, ale keďže sa už nemôžeme spoliehať na to, že budeme v prípade potreby schopní plesnúť nášho červeného koňa a ten by uháňal, tak to radšej nebudeme riskovať.