Je pol desiatej, do príchodu Laďákov máme ešte kopu času, poďme teda na výlet. Asi tak dve hodiny od mesta sa nachádza Kemp trinásteho storočia, miesto, kde sa dá pozrieť, ako sa v Mongolsku žilo v období Džingis Chánovej ríše. Poďme sa teda pozrieť, ale pred tým sa ešte zastavíme v miestnych potravinách aby sme si spravili zásoby vody a niečoho na permanentné vyžieranie. Mongolské potraviny vyzerajú ako podobná predajňa u nás asi pred tridsiatimi rokmi. Regále síce opticky plné tovaru, ale celé je to akési monotematické, samé keksíky a sušienky ale nič také normálne na jedenie. Celkovo má človek pocit že všetko v Mongolských potravinách je buď sladký keks alebo instantná polievka wifonkového typu. Ešte aj tie soletky, ktoré si Thunder kúpil sú nakoniec nechutne sladké. Aspoň že voda je ozaj voda.
Ak sa chcete v Mongolsku niekam dostať, je veľmi dôležité vedieť, ako presne sa tam dostanete, pretože na celú krajinu bolo pridelených asi 10 smerovníkov. To znamená, že ak neviete, kam a ako, tak radšej ostaňte doma. Nás ale len tak nedostanú, takže vyzbrojení google mapami a vektorovým mapami pre locus sa vydávame na cestu. Asi 80 kilometrov je to v podstate v pohode, síce je treba manévrovať medzi nepravideľnými dierami a zákernými výmoľmi ale je to asfaltka. Po hodine a pol ale treba odbočiť doprava a začína sa sranda. Ak sa chceme dostať do kempu, musíme asi 25 kilometrov prekonať po nespevnenej ceste vyjazdenej v lúkach a údoliach pomedzi zelené svahy. V zásade nám to nevadí, radi si užijeme trochu offroadovej zábavy, ale v autopožičovni nám dali podpísať papier na ktorom sa jazda mimo spevnené povrchy viac ako 20 km od asfaltovej cesty zakazuje a na brodenie máme úplne zabudnúť pokiaľ nemáme prenajatého Jeepa. No nič, budeme dúfať, že nám do auta nedali sledovacie zariadenie a tie kaluže na blatistej ceste za brodenie pokladať jednoducho nebudeme.
Cestou nás v protismere míňa zopár starých rozhrkaných miestnych áut s pohonom 4x4 a s údivom na nás hľadia, kam sa to na tom bruchoplaze plazíme. My ale razíme teóriu že vlastnosti auta do značnej miery závisia od ambicióznosti vodiča a Thunder má nami podporovanú ambíciu dostať sa až do kempu, takže ideme ďalej. Netušíme, kde by to vlastne malo byť a ako by to celé malo vyzerať, tak najskôr odbočíme k trom jurtám pod kopcom, pri ktorých stojí skupinka ľudí a je tam odparkovaných niekoľko áut. Lenže solárny panel pred jurtou a satelitná anténa na jurte asi nebudú ukážkou toho, ako sa tu žilo pred ôsmimi storočiami. A keďže sa domáci netvária, že nás chcú pozvať na návštevu, ideme hľadať o kus ďalej. Vo svahu nad nami je niečo, čo pripomína kamennú vstupnú bránu, možno je to za tým. A skutočne naľavo v dolinke za kamennou bránou stojí niekoľko menších júrt s jednou centrálnou väčšou jurtou na akomsi kamennom podstavci. Tešíme sa, že sme to našli a hneď zastavujeme na malom parkovisku. Než stihneme vystúpiť z auta, na vodičove dvere sa prilepí prerastený Mongol v dobovom kostýme a doslova bráni Thunderovi vystúpiť a čosi melie v reči, ktorej nerozumieme aj keď by sme veľmi chceli. Mne a Lenke sa ale vystúpiť podarilo a uberáme sa smerom k jurtám, čo je pre nadrozmerného Mongola evidentne neprijateľné a niečo za nami kričí a už sa aj hýbe smerom k nám a tuším aj vyzerá, že je nahnevaný. To ale znamená, že sa Romanovi tiež podarí z auta vystúpiť. Tu už je prerastený Mongol celkom rozladený niečo na nás gestikuluje ale keďže určite gestikuluje po mongolsky, ani tomu nerozumieme. Z veľkej jurty vychádza skupina turistov ázijského vzhľadu a prechádzajú popri nás. Prerastený Mongol hovorí niečo osobe, ktorá je asi ich sprievodkyňou a tá nám v angličtine vysvetľuje, že potrebujeme vstupenky. No veď a prečo nám ich teda ten prerastený junák nepredá? No lebo si ich vraj musíme ísť kúpiť o štyri kilometre ďalej do hlavného kempu. Je to síce nelogické, že najskôr máme ísť niekde úplne nakoniec, aby sme sa potom vrátili k prvej usadlosti, ale tak dobre, nebudeme im tu robiť anarchiu. Sadáme do auta a medzi výmoľmi kľučkujeme k hlavnému kempu. Dostávame sa ku krásnej usadlosti s velikánskou zdobenou jurtou uprostred. Je to Kráľovský kemp, ale ešte sme neprešli štyri kilometre. Poďme teda ešte o kus ďalej pod ďalší kopec k ďalšej usadlosti s jurtami, to asi bude to, kde sa budú dať kúpiť lístky.
Lenže nech sa obzeráme kamkoľvek, žiaden ticket office tu nie je. Tak nič, poďme si to pozrieť. Je to šamanov kemp. Uprostred je zaostrenými kolmi chránené spoločné ohnisko, kde prebiehali rituály uctievania. Okolo sú na koloch rôzne symboly. Jurty pod skalami sú otvorené, dá sa do nich nazrieť, tak nazeráme. Celkom by sa tam aj dalo bývať, kruhový priestor vo vnútri jurty pôsobí veľmi pozitívne. Vonku na nás kričí o poznanie menší Mongol než ten, čo na nás kričal v prvom kempe, ale teraz už vieme, že je to zasa o lístkoch. Snažíme sa z neho nejaký lístok dostať, ale on gestikuluje k tej veľkej usadlosti. Vytušíme, že teda lístky sa predávajú tam. No dobre pekný chlapec, my si to tu dopozeráme a pôjdeme po tie lístky, lebo veď nebudeme behať hore dole ako mongolské koníky. Človek pochopil, že nás pre tie lístky len tak nevyštve a tak nám prestal venovať pozornosť a venuje sa turistom ázijského typu so sprievodkyňou a na nás už len sem tam žmúri šikmým pohľadom. Sprievodkyňa nám len tak medzi rečou oznámila, že ten človek, ktorého sme neposlúchli, je miestny šaman. Tak my teda budeme dúfať, že nás za neposlušnosť nezaklial a keďže sme už aj tak videli všetky jurty v tejto usadlosti, ideme sa vrátiť do tej veľkej usadlosti pre lístky.
Lenže tu to vyzerá, že jediným žijúcim tvorom je mačka na rozpadávajúcom sa kamennom múriku pri kamennom dome. Idem sa skúsiť do toho domu pozrieť, či tam nepredávajú tie záhadné lístky. V tom z domu vyrazí žmúriaca žena. Pýtam sa na lístky – nerozumie. Tickets – nerozumie. Gestikulujem a snažím sa prstami naznačiť niečo ako obdĺžnik – nerozumie. Booože, čo si ty Mongol? S touto osobou sa nedohodneme, poďme sa pozrieť do tej najväčšej jurty, možno tam to bude. Prechádzame medzi vysoké koly. Na vrchole každého z nich je nejaký symbol. Najviac nás zaujal ten v tvare hákového kríža. Naša spoločnosť je na tento symbol vzhľadom na historické udalosti mimoriadne precitlivelá, ale v budhistickej spoločnosti je tento symbol – svastika považovaný za symbol hojnosti.
Vo veľkej zdobenej jurte pri malých stolíkoch na zemi sedí niekoľko ľudí, tento krát sú to asi Európania a evidentne čakajú, kým im dve malé Mongolky pripravia niečo na jedenie. Interiér jurty je krásne zdobený a pri zadnej stene presne oproti dverám stojí niečo ako kráľovské kreslo. Vyzerá to tu pôsobivo, ale stále nevidíme nikoho, kto by nám chcel predať vstupenky. Keďže okrem nás tu nie sú žiadni ľudia, ktorí by prišli len tak na sólovku (všetci ostatní sú tu autobusom so sprievodcom), dochádzame k záveru, že oni tu asi vôbec nerátajú s tým, že by sem niekto prišiel samostatne, pretože ľudí sem evidentne vozia ulanbátarské agentúry a tie sa postarajú nie len o lístky ale aj o sprievodný program a občerstvenie.
Za kopcom sú určite ešte nejaké ďalšie usadlosti, ale čas dosť pokročil a mali by sme sa vrátiť do mesta, pretože s Laďákmi ešte musíme stihnúť skočiť k nejakému notárovi, aby nám pooveroval dokumenty nevyhnutné pre odjazd z krajiny s využitím vozidla, ku ktorému nás neviaže žiaden vlastnícky vzťah a citové vzťahy pohraniční policajti vraj neuznávajú.